Subsidiebedragen nieuwe elektrische auto’s worden lager
Het kabinet heeft besloten extra geld vrij te maken voor de (fiscale) stimulering van elektrische personenauto’s. De focus van de stimulering verschuift van de zakelijke naar de particuliere markt.
Voor de zakelijke markt geldt dat de verlaagde bijtelling niet extra wordt verhoogd. Wel wordt het plafond in de verlaagde bijtelling eerder verlaagd dan in het Klimaatakkoord was voorzien. Om de overstap van particulieren naar een elektrische personenauto te stimuleren wordt het beschikbare budget naar voren gehaald. De komende drie jaar komt er € 90 miljoen voor particulieren bij. € 80 miljoen is bestemd voor de subsidiëring van nieuwe en € 10 miljoen voor de subsidiëring van gebruikte elektrische personenauto’s. De subsidiebedragen voor nieuwe auto’s dalen wel sneller dan eerder aangegeven. De stimulering van nieuwe elektrische auto’s stopt per 1 januari 2025 in plaats van per 1 januari 2026.
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Oude bedragen |
€ 3.700 |
€ 3.350 |
€ 2.950 |
€ 2.550 |
Nieuwe bedragen |
€ 3.350 |
€ 2.950 |
€ 2.550 |
– |
Het subsidiebudget voor emissieloze bedrijfsauto’s wordt met in totaal € 28 miljoen verhoogd om mkb’ers, die de komende jaren een keuze maken voor een nieuwe bedrijfsauto in die richting te stimuleren.
Deel dit artikel:
Gerelateerde blogs
Betaal voorlopige aanslag niet te vroeg
19 december 2024In december 2024 verzendt de Belastingdienst al aanslagen over 2025. Deze hebben een dagtekening in
Box 3: ongerealiseerde vermogenswinsten tellen mee bij werkelijk rendement
12 december 2024Moeten ongerealiseerde vermogenswinsten of -verliezen worden meegenomen bij de bepaling van het
Raad van State uit bezwaren tegen nieuw box 3-stelsel
5 december 2024Er kleven grote bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt. Tot die conclusie komt de